Hoe je geselecteerd wordt voor de Popronde (deel 2)

popronde logo zwartHoe kom je in de Popronde? Na het succes van mijn vorige blogpost geef ik hier nog 10 tips die je helpen in de Popronde te komen. Lees ze hier:

De Popronde is uitgegroeid tot een van de belangrijkste festivals voor ambitieuze bands en muzikanten. Je kunt in korte tijd ervaring, vrienden en kennis opdoen, nieuwe fans krijgen, je netwerk vergroten, publiciteit genereren, EP’s verkopen en jezelf in de kijker spelen voor bijvoorbeeld Noorderslag. De inschrijving voor de Popronde begint traditiegetrouw op 1 december en sluit op 1 maart.

De toegenomen populariteit voor de Popronde merkte ik ook toen ik, lid van de selectiecommissie en het “petit comité” (de 5 leden die de twijfelgevallen beoordelen) van de Popronde, vorig jaar 10 tips gaf voor de Popronde. Die blogpost is vele duizenden keren gelezen en tientallen keren gedeeld op de socials. Er zijn meer manieren om sterk voor de dag te komen en je kansen te vergroten.

Vandaar: 10 nieuwe tips voor de Popronde:

1. De Popronde doe je maar 1 keer
“It was so nice, we want to do it twice” gaat niet op voor de Popronde. Anders zou je elk jaar dezelfde bands kunnen programmeren en is er weinig plek voor nieuw talent. Terwijl het idee van de Popronde is om nieuw talent een podium, publiek en ervaring te bieden. Naast veel lol, inspiratie, plezier, publiciteit en nieuwe vrienden natuurlijk. Dus heeft opnieuw inschrijven nadat je al eens hebt meegedaan eigenlijk geen zin. Bij gelijke kwaliteit gaat de voorkeur naar een band of artiest die nog niet eerder heeft meegedaan. Die doorstroming geeft nieuwe bands een kans.

Waarom dan die ‘eigenlijk’? Omdat je je nog eens mag inschrijven als je hebt meegedaan met de Popronde en minder dan 10 keer hebt gespeeld. Let wel: de kans dat je nog eens geselecteerd wordt, is de tweede ronde kleiner. Wat kan helpen: in de tussentijd heb je progressie geboekt met nieuw materiaal, bent onder een andere naam of in een andere samenstelling verder gegaan of je hebt er sinds de vorige deelname een aantal jaar tussen laten vallen. Neem Ottoboy als voorbeeld, die onder verschillende aliassen, met verschillend repertoire en bezettingen al drie keer heeft meegedaan.

dagobert2. Prijs jezelf niet rijk
Als je meedoet met de Popronde bepaal je zelf je gage. Wil je veel spelen tijdens de Popronde? Vraag dan niet een te hoge gage. De gage voor een optreden tijdens de Popronde ligt doorgaans lager dan bij een normaal optreden. Weet dat, en handel er naar. Wie veel muzikanten en apparatuur meeneemt, heeft al snel hogere (reis)kosten. Dat werkt door in de gage. Met een gage van €400 krijg je echt niet veel gigs, mocht je geselecteerd worden. De meeste bands zien de Popronde als een mooie kans veel nieuwe fans te krijgen, veel te spelen en zo goed te worden en zich in de kijker te spelen voor programmeurs, media en muziekprofessionals. Niet om direct geld te verdienen met de optredens. Dus als je veel wilt spelen om fans, professionals en ervaring te krijgen, pas je gage daar dan op aan. De meeste bands hebben tijdens de Popronde een gage van €100 tot €200 en komen daarmee uit de kosten.

Wat de band Icky Pack vroeg qua gage gaat wel erg ver, maar leverde ze wel veel shows op: €25 en een krat bier, meer vroegen ze niet als gage. Mojo, de boeker van PollyAnna, deed het andersom. Mojo vroeg €250, exclusief boekersfee. Als je een kroegeigenaar bent die niet specifiek fan is van PollyAnna en vooral wat reuring in je tent wilt hebben door er een muzikant of band neer te zetten, is de keus snel gemaakt. Sorry PollyAnna en Mojo.

3. Gebruik de Popronde
Tijdens de Popronde kun je bij optredens EP’s verkopen. Mits je ook een fysieke release te verkopen hebt. Het is slim om vlak voor de Popronde een EP of single uit te brengen, en dat te communiceren. Waarom dat slim is? Voor die release doe je natuurlijk promotie (interviews, recensies, persbericht, the whole shebang). Het effect daarvan werkt door op je shows tijdens de Popronde: je zal meer bezoekers trekken, op betere/grotere/bekendere plekken spelen en zo meer aan het circus kunnen hebben. Bovendien trek je zo meer mensen naar de Popronde, wat ook gunstig is voor het evenement zelf: het trekt meer bezoekers, de duw in jouw rug is groter waardoor de kans op een doorbraak wordt vergroot en hoe meer bands doorbreken na de Popronde, hoe beter dat afstraalt op het evenement. Win-win!

Leuke anekdote: er is een keer een band geweest die, een maand of 3 voor de Popronde, naar alle steden is toegegaan waar ze wilden spelen. Daar zijn ze naar de deelnemende kroegen en zalen gegaan, en hebben daar een korte akoestische set gespeeld voor de programmeur/kroegbaas en een visitekaartje afgegeven. Zo’n ludieke actie kan een uitstekende investering zijn om tijdens de Popronde een echte set te mogen spelen in de bezochte locaties.

4. Geloof in jezelf, laat ons jou ook geloven.
“We worden the next big thing genoemd” komt ongeloofwaardig over als niemand in de selectiecommissie nog van je gehoord heeft. Wie noemt je dan the next big thing? Je moeder? Je vriendin? Slimmer is het om een paar namen te laten vallen die positief over je waren (of jou misschien wel “the next big thing” noemen). Dus: Herman Hofman draaide ons op 3FM, Never Mind The Hype noemde onze EP “een knaller” etc. Met andere woorden: geloof in eigen kunnen en een beetje dik aanzetten is prima, maar schiet jezelf niet in de voet met grote, ongeloofwaardige woorden.

Radio Eliza5. Ken de coördinatoren
Als je weet wie de Popronde organiseert in een bepaalde stad, dan sta je al met 1-0 voor. “Kennen” betekent ook: volgen/bevrienden op de socials. Je hoeft ze niet direct helemaal plat te spammen of ongevraagd te abonneren op jouw nieuwsbrieven (sowieso nooit slim), wel handig is het om ze een persoonlijk mailtje te sturen waarin je aangeeft waarom je per se in hun stad te willen spelen. Zo stuurde Radio Eliza elke coördinator een ansichtkaart per post met de vraag of ze in hun stad mochten komen spelen. Daar werd overigens verschillend op gereageerd: sommige coördinatoren vonden het iets té persoonlijk.

Ook als het in je eigen stad is (waar je niet mag spelen als je geselecteerd wordt; de bands die meedoen met de Popronde moeten juist buíten hun eigen stad komen). De coördinatoren sturen namelijk ook hun tips door naar de Popronde, en die tips worden meegenomen richting selectiecommissie. Mocht je bij de twijfelgevallen horen (net niet genoeg stemmen om zeker weten mee te doen, maar teveel om kansloos af te vallen) dan kan die steun van een of meerdere coördinatoren net dat duwtje de goede kant op zijn. En wat dacht je van coördinatoren die enthousiast over jou zijn op de socials? Of die coördinatoren van andere steden tippen? Precies.

6. Vermeld lopende zaken
Al in gesprek met een publisher, is er een boeker die interesse in je heeft, of zijn er lijntjes uitgezet naar een label? Dat is informatie waarmee je vertrouwen schept bij de selectiecommissie. Vertrouwen dat je professioneel ingesteld bent, dat er andere professionals interesse in je hebben, en dat je potentie hebt volgens de muziekindustrie. Dat kan net het verschil zijn tussen een ‘twijfel (dus nee)’ en een ‘ja’. Kan dat niet via het in te vullen veld bij je inschrijving, houd dan de relevante leden van de selectiecommissie op de hoogte d.m.v. e-mail, FB, Twitter, of gewoon face 2 face bij bijvoorbeeld een concert of een evenement als Booster.

7. Laat je nummers horen
Lever geen snippets aan die de selectiecommissie en de vaste Popronde-medewerkers moeten gaan beluisteren. Kom op. Snippets…seriously? Al maak je het ons wel makkelijk als je zo laat zien dat je niet op de hoogte bent van moderne muzieketiquette: er moeten nog zo’n 349 andere bands geluisterd worden door de commissie (en 1300 door de vaste medewerkers van de Popronde), met ieder gemiddeld 3 tracks. Aan de andere kant: je maakt het ons ook makkelijker. Als je niet binnen de lengte van de snippet overtuigt, dan red je het in een volledig nummer ook niet. HAEVN had een snippet van 30 seconden (meer hadden ze op dat moment nog niet gecomponeerd, omdat het een liedje voor een reclame was) en overtuigde binnen die halve minuut. Zij zijn de uitzondering op de regel.

hba_logo_mettekst_groot8. Locatie doet er niet toe (en wel)
Als selectiecommissie kijken we niet naar de provincie of stad waar je vandaan komt. Toch: als je de selecties van de afgelopen jaren er bij pakt, dan zie je dat de bands uit Utrecht en Amsterdam oververtegenwoordigd zijn. Nogmaals: als selectiecommissie houden we daar geen rekening mee. De kwaliteit van de muziek is het belangrijkst. Waar die oververtegenwoordiging meer op lijkt te duiden, is het belang van de popopleidingen in beide steden. Meer specifiek: het Conservatorium van Amsterdam en de Herman Brood Academie. De concurrentie op die opleidingen en in die steden lijkt er voor te zorgen dat de lat hoog ligt, zowel muzikaal als qua aanpak en ambitie. Wat betekent dat voor jou als band in, pak ‘m beet Tilburg, Rotterdam, Enschede of Leeuwarden? Of als band die niet op een popopleiding zit? Dat betekent dat je eerst de beste band van je stad of opleiding moet worden, en je dan moet meten met de bands in Utrecht of Amsterdam. Wees hongerig, en niet te snel tevreden!

9. Muziek is belangrijk, maar de makers ook
Als laatste, omdat het een uitzondering is (maar wel een belangrijke!): De selectiecommissie kijkt niet alleen naar muzikale prestaties. Ben je een onsympathieke band die onrespectvol omgaat met collega-muzikanten, personeel bij poppodia of andere mensen in de muziekwereld? Dan heb je een min achter je naam, en dat kan schelen. De Popronde draait op een hoop goodwill en sympathie van coördinatoren, vrijwilligers en kroegeigenaren. Ben jij een artiest of muzikant waarvan bekend is dat je zorgt voor een hoop gedonder, asociaal gedraag of ben je op een andere manier een pain in the ass waardoor je de Popronde een slechte naam bezorgt en er zo voor zorgt dat een kroeg volgend jaar niet meer mee wil doen, dan kan dat betekenen dat je niet geselecteerd wordt. (en ja, dit is een uitzondering, maar ik heb meegemaakt dat een bepaalde band niet geselecteerd werd dankzij hun asociale gedrag bij andere optredens).

10 Vul het inschrijfformulier goed in
Stuur alleen je beste liedjes in, en zet je allerbeste track als eerste. Tegeltjeswijsheid: een eerste indruk maak je slechts 1 keer. Dat geldt voor muziek natuurlijk ook, dus zorg dat je tracks niet klinken alsof ze met een My First Sony zijn opgenomen vanuit een doortrekkende wc.

Spelfouten etc. zijn ook niet handig. en natuurlijk heb je video/muziek op YouTube en Spotify staan. Denk ook aan de genres: als je jazzy pop speelt, is het slimmer om jezelf poppy jazz te noemen dan jazzy pop. De concurrentie is namelijk veel heviger bij de pop dan bij jazz. Aan de andere kant: er zijn minder plekken waar je als jazzband kunt spelen; een jazzband in een biercafé werkt nu eenmaal minder goed.

En, klein beetje smokkelen: stel dat je bandleden uit verschillende steden komen. Een bassist uit Den Haag, zanger uit Utrecht, drummer uit Hoorn, gitarist uit Coevorden…dan is het slim om te zeggen dat je band uit Coevorden komt. Je band mag namelijk niet in eigen stad spelen, en in Den Haag, Utrecht en Hoorn is een Popronde. In Coevorden (nog) niet. Daarmee win je in potentie 1 show ;-)

Benieuwd hoe dat inschrijfformulier voor de Popronde er uit ziet? Met hulp van de organisatie heb ik mezelf bij wijze van test als muzikant mogen inschrijven. Dat leverde deze screenshots op:

Afbeelding1Pagina 1Afbeelding2Pagina 2 Afbeelding3En pagina 3. Onderaan staat: “Voeg een bio als PDF toe, maximaal 2 A4’tjes”.

Hoe beoordeelt de selectiecommissie (niet te noemen “beoordelingscommissie”)? Voor ons ziet het er zo uit, als we luisteren:

Afbeelding4Veel succes met je inschrijving!

Met dank aan Chris Moorman en Mischa van den Ouweland.