Het begin van Lianne La Havas

Lianne La Havas
Wat ik het leukst vind aan mijn werk? Ruwe diamanten als een van de eerste ontdekken en ze presenteren aan mijn lezers. Zoals Lianne La Havas, wiens muziek ik in 2011 leerde kennen en als eerste in Nederland sprak op Eurosonic 2012. Dat leverde twee artikelen op; een voor Jazzism, en onderstaande voor OOR.

Elk jaar in januari proberen zo’n 250 bands uit heel Europa zich in Groningen tijdens Eurosonic in de kijker te spelen van bookers, programmeurs en journalisten. Een erg sterke editie was het dit jaar niet. Een van de weinige lichtpuntjes was de 22-jarige Britse zangeres Lianne La Havas, die in bioscoopzaal Images indruk maakte met luchtige liedjes op het snijvlak van pop, jazz en soul. Een eerste kennismaking.

248e7c38e9cd29687c7baf22f76ad38aMet haar opvallende rood-oranje vintage jurk valt Lianne La Havas (echte naam: Lianne Vlahavas) onmiddellijk op in het zenuwcentrum van het festival, waar ze een stil hoekje zoekt voor een korte eerste kennismaking met OOR. Ondanks de stressvolle omgeving lijkt de jonge Londense zich geen moment ongemakkelijk te voelen. Haar prachtige donkere Bambi-ogen stralen rust, nieuwsgierigheid en vriendelijkheid uit. Hoewel ze dit jaar in BBC’s Sound Of 2012 is opgenomen, lijkt ze verder in niets op haar vrouwelijke collega’s Ellie Goulding, Marina & The Diamonds of Little Boots, die dezelfde eer ten deel vielen en direct een cursus mediatraining leken te hebben gevolgd.

“Ik koos er bewust voor om niet naar de school te gaan van Amy Winehouse en Adele”

Misschien wel omdat Lianne nooit had gedacht zelf muzikant te worden. ‘Ik was er van overtuigd dat ik kunstgeschiedenisdocent zou worden’ vertelt ze. ‘Toen ik een opleiding moest kiezen koos ik er daarom bewust voor om niet naar de BRIT-school te gaan (de school van Adele, Amy Winehouse en Katie Melua). Op mijn school kon ik in het koor en musicalopvoeringen rustig mijn eigen stem vinden en genoeg zelfvertrouwen in het zingen krijgen om in de spotlights te gaan staan op het moment dat ik me daar prettig bij voelde’.
Dat moment is nu aangebroken. Na eerder al als achtergrondzangeres bij Rox en Paloma Faith te hebben gezongen nam ze afgelopen zomer zelf een EP op: Lost & Found.

Vijf liedjes die invloeden uit soul, jazz, singer-songwriter en een vleugje pop verraden. Het is haar vader, een in Londen geboren Griek, die haar muziekliefde aanwakkert. Hij is een amateurmuzikant die piano en gitaar speelt en zijn dochter kennis laat maken met het werk van jazz-zangeressen Billie Holiday en Ella Fitzgerald. Op zevenjarige leeftijd duwt hij zijn dochter een gitaar in handen. De akkoorden die ze leert spelen, zijn afkomstig uit de jazzplaten die ze kent. Lianne: ‘Sinds de uitvinding heeft jazz mensen altijd geïnspireerd. Ik denk dat het over dertig jaar niet anders zal zijn. Ik hoop dat dankzij mijn muziek andere 22-jarigen misschien ook verder kijken dan de gefabriceerde pop die hen via de radio gevoed worden.”

“Lauryn Hill krijgt mij aan het huilen”

Haar liedjes zijn duidelijk geïnspireerd door de platenkast van haar ouders. Waar haar vader voor de jazzinvloeden zorgt, is het haar moeder, een in Londen geboren Jamaicaanse, die dankzij platen van Bob Marley (uiteraard), Mary J. Blige en Lauryn Hill tekent voor de reggae-, hiphop- en soulecho’s. Met name die laatste is belangrijk voor de jonge Lianne om te kiezen voor de muziek. ‘Ik stal mijn moeders cd’s en zong op mijn slaapkamer met de platen mee. Lauryn Hill was mijn favoriet, ze heeft een enorm bereik. Ik was echt geobsedeerd door haar Unplugged-album, die plaat krijgt me nog steeds aan het huilen. Haar teksten zijn inhoudelijk heel sterk, zoals Ex Factor, dat nummer waarin ze haar voormalige vriend vraagt waarom hun relatie zo moeilijk moet zijn.’
Net als bij Hill vormen La Havas’ eigen relatieproblemen ook een dankbaar onderwerp, zoals haar liedjes Age en Forget illustreren. ‘Een uitstekende manier om er mee om te gaan en alles op een rijtje te krijgen’, vertelt ze. Beide nummers zullen hoogstwaarschijnlijk ook op haar aanstaande debuutalbum komen te staan, dat ze in New York maakte met producer Aqualung. Op basis van Lost & Found en haar optreden op EuroSonic belooft 2012 een druk jaar voor haar te worden.