De Toekomst van de Muziekjournalistiek

‘Heeft de muziekjournalistiek een toekomst?’

Onder die lekker dik aangezette titel vond afgelopen vrijdag een panel plaats op het Noorderslag festival. Naast Gijsbert Kamer, Atze de Vrieze en Coen Schilderman had ook ik zitting in het panel, dat gepresenteerd werd door Niels Aalberts. Het was de eerste keer dat ik plaats had in een panel op het belangrijkste festival voor de Nederlandse muziekindustrie (al had ik er de dag ervoor mijn debuut gemaakt als presentator) en ik voelde me dan ook gevleid dat ik er namens OOR mocht zitten.

Het betekende een uurtje dat veel te snel voorbij was, zo bleek al snel. Ik zat weggedrukt in het hoekje van de veel te kleine Rode Zaal (verschillende mensen konden niet binnenkomen), tussen het raam en Coen. We deelden samen één microfoon, waar Gijsbert en Atze er zelf ieder een hadden. Niels stond naast Gijsbert, waardoor het soms lastig was voor Coen of voor mij om ook iets toe te voegen. Niels hield de vaart (én de humor) er goed in, waardoor sommige onderwerpen niet verder uitgediept konden worden. Het leverde wel een van de leukste panels van het weekend op, zo werd me van verschillende kanten verzekerd, en niet alleen door de vele kennissen, concullega’s (maar en van OOR alleen mijn gewaardeerde freelance-collega’s Alex en Jacob Haagsma) en vrienden in het publiek.

Tot een echt eenduidig antwoord kwam het niet, al waren Atze, Gijsbert en ik (de betaalde muziekjournalisten in het panel, kortom) er van overtuigd dat de muziekjournalistiek zal blijven bestaan. De interesse in muziek, de beleving en het consumeren neemt immers nog steeds toe en ook het aanbod wordt dankzij makkelijke en goedkope opname- en distributiemogelijkheden steeds groter. Het is m.i. meer de vraag hoe de muziekjournalistiek van 2021 er uit zal zien.

Dienke Keizer van Radio 1 programma Lunch! vroeg muziekliefhebbers op welke wijze ze op nieuwe muziek worden gewezen. Ze was ook aanwezig bij het panel en vroeg me of ik maandag live in de uitzending wilde komen praten over de resultaten van haar steekproef. Is de muziekjournalistiek niet ten dode opgeschreven, nu men nieuwe muziek leert kennen via sociale media en bloggers gratis stukken over muziek schrijven? Het leverde een leuk interview op met een presentator die goed voorbereid was. Je kunt het fragment hier terugluisteren, mocht je de live-uitzending gemist hebben: Sociale Media en Muziekjournalistiek