Met My Baby heeft Nederland er een internationaal gerenommeerde band bij. Ik sprak de bluesformatie de eerste keer toen ze net bestonden en op het punt stonden debuutalbum Loves Voodoo uit te brengen. Eind vorig jaar was daar de tweede keer, na een wereldwijde zegetocht dankzij de release van tweede plaat Shamanaid. Ik deed een luistertest met ze voor Jazzism, waarbij de belangrijkste ingrediënten van hun unieke sound naar voren kwamen. Continue reading
Mr Polska: pluspool met gouden wasmachine
Een van mijn laatste interviews voor NL20 voor het faillissement was met Mr. Polska. Hij heeft dan net zijn debuutalbum Waardevolle Gezelligheid uitgebracht. Ik tref hem in het Rotterdamse Hotel New York, waar de rapper een bijzonder openhartig en no-nonsense mens blijkt, zoals je ook uit dit interview kunt opmaken. Continue reading
Kraak & Smaak: fuck de fame
Een jaar of drie mocht ik schrijven voor de NL-bladen: de NL20 (Amsterdam), NL10 (Rotterdam), NL30 (Utrecht), NL70 (Den Haag) en NL50 (Groningen). Hartstikke leuk, want de oplage was enorm, de respons groot en werken met hoofdredacteur Pamela Wilhelmus was een feestje. Zo mocht ik ook dancegroep Kraak & Smaak interviewen voor het coververhaal van de NL. Continue reading
James Vincent McMorrow: de man die het wel even zou maken
Ik zag James Vincent McMorrow spelen tijdens Into The Great Wide Openc 2011. Een magisch optreden, zo in het bos met een fris zeebriesje en de gevoelige liedjes van de Ier. Twee maanden later sprak ik hem in Den Haag vlak voor zijn show op Crossing Border, voor een artikel in OOR. Continue reading
Lady Linn and her Magnificent Seven
Phoners, telefonische interviews, zijn bijna altijd vervelend. Je ziet geen lichaamstaal, hebt geen idee wat de persoon die je interviewt aan het doen is (aardappels schillen? gamen? onderweg?) en niet zelden word je interview eerder dan afgesproken afgebroken door de medewerker van de platenmaatschappij, die je met de geïnterviewde in kwestie doorverbond. Met Nederlandse of Belgische artiesten is een phoner meestal een stuk relaxter. Zoals deze met Lady Linn, voor Jazzism. Continue reading
Bidden met Ibeyi
Als talentspotter is het verleidelijk om altijd te zoeken naar ‘the next big thing’. Wie is de volgende ster in de dop? Als je alleen zo naar popmuziek kijkt mis je wel eens talenten die iets heel bijzonders doen, zonder de kans te hebben op groot succes. De Franse tweelingzusjes van Ibeyi is typisch zo’n act die iets bijzonders doen, zonder daar wereldwijd mee door te gaan breken. Ik sprak ze voor OOR op Eurosonic Noorderslag 2015. Continue reading
Het jaar van Room Eleven’s Janne Schra
Een jaar na mijn eerste interview met Room Eleven is de band definitief doorgebroken. Tijd voor een vervolginterview, deze keer alleen met zangeres Janne. Het werd een memorabele ontmoeting, zo lees je in dit interview, dat in 2007 in Jazzism verscheen.
Continue reading
Room Eleven: Yin en Yang
Een van de eerste interviews die ik deed voor wat inmiddels Jazzism heet, was het interviewen van Room Eleven. De vijfkoppige band rond gitarist/songschrijver Arriën Molema en vocalist/songschrijver Janne Schra had zojuist debuutalbum Six White Russians & A Pink Pussycat uitgebracht en stond aan de vooravond van wat hun doorbraakjaar zou worden. Zowel zij als ik wisten niet dat de band 4 jaar later uit elkaar zou gaan, maar dat we elkaar de komende 10 jaar nog veel vaker tegen het lijf zouden lopen. Continue reading
DJ Shadow: van voortrekker tot Outsider
Twintig jaar geleden werd een album uitgebracht dat ik nog steeds dagelijks kan draaien: Endtroducing….. van DJ Shadow. Toen het album verscheen was ik zestien, las ik de OOR, Opscene, Watt en Aardschok en had ik een krantenwijk. Endtroducing….. heeft heel wat uren gediend als soundtrack tijdens het bezorgen van Het Parool. Toen had ik nooit kunnen vermoeden dat ik diezelfde DJ Shadow nog eens mocht interviewen in zijn tourbus op Lowlands 2006, ook al was het voor een van zijn slechtste platen: The Outsider. Dit artikel verscheen in OOR. Continue reading
Laura Mvula: zingen voor de maan
Het Eurosonic Noorderslag festival in januari geeft een goede staalkaart van nieuw talent. Sommige nieuwkomers wachten niet tot ze daar gepresenteerd worden, en worden eerder ontdekt. Zo ontdekte ik Laura Mvula door het betoverende liedje She, dat ze op Soundcloud had gezet. Vervolgens interviewde ik haar enkele maanden later op Eurosonic Noorderslag 2013. Dat leverde dit artikel voor Jazzism op: Continue reading