Zonder fans of luisteraars is muziek maken een stuk minder leuk. De hamvraag is: hoe krijg ik fans? Daarvoor moet je opvallen zodat mensen je muziek luisteren. Een positieve recensie, interview of artikel helpt. Goed nieuws: je kunt een hoop zelf doen voor je promotie en publiciteit. Dit stappenplan helpt je op weg naar een goede recensie, fijn nieuwsartikel of geslaagd interview.
1. Weet waar je aandacht voor wilt
Publiciteit krijg je niet zomaar. Je moet ‘iets te verkopen’ hebben. Wat is het nieuws waar je promotie voor doet en aandacht voor wilt? Is dat een single, videoclip, EP, tour of album? Aandacht zoeken zonder aanleiding heeft geen zin. Bedenk wat het nieuws is.
2. Maak een promotieplanning
In je muziekcarrière werk je in projecten. Binnen een project kun je weer verschillende subprojecten onderscheiden. Zo is het maken een EP een project met als subprojecten bijvoorbeeld het (laten) maken van artwork, het schrijven van de liedjes en het doen van promotie. Binnen zo’n project hang je er taken aan die gedaan moeten worden, inclusief deadlines.
3. Begin op tijd
Of je nu een recensie of artikel wilt: je moet op tijd zijn. Een promotieplanning met deadlines is daarom belangrijk. Wanneer moet je beginnen, als je op een bepaald moment iets af wilt hebben? Wanneer moet je een exemplaar van je album naar de Music Maker opsturen, als je in de maand van de release van je album in het blad wilt staan? Een maand te laat opsturen = oud nieuws, en dan krijg je geen recensie. Begin dus op tijd. 6 weken voor de release opsturen is echt niet te vroeg.
4. Weet waar je moet zijn
Welke websites, kranten, bladen en radiozenders besteden aandacht aan popmuziek? En: welke programma’s of recensenten besteden aandacht aan nieuwe Nederlandse popmuziek? Sky Radio draait muziek, maar geen nieuwe muziek van Nederlands talent. Bij 3FM besteden ze aandacht aan Nederlandse popmuziek, maar bij welk programma heb je de meeste kans van slagen?
Doe research. Zoek uit waar andere artiesten in jouw genre worden gedraaid, gerecenseerd of geïnterviewd en richt daar je pijlen op. Het heeft geen zin om jouw death metalalbum op te sturen naar de dance-recensent van OOR. Of je EDM-klapper naar 3VOOR12, je chillwavetrack naar 538 of je indierockliedje naar FunX. Een middag online researchen of een kijkje in het tijdschriftenschap van de bieb doen wonderen. En: denk breder dan alleen muziekmedia. De lokale media bieden ook kansen. Weet waar en bij wie je moet zijn en schiet met scherp.
5. Heb je shit op orde
Je hebt de juiste media in het vizier en besluit ze ruim voor de releasedatum een mail te sturen met daarin je pitch (of persbericht) en je nieuwe muziek. Heel goed, je bent er bijna. Zorg voor een goede, heldere en beknopte pitch of persbericht waar alle relevante informatie in staat. Adresseer ‘m persoonlijk (“Hoi Jasper” in de aanhef is al persoonlijk genoeg). Zet nooit, NOOIT, NOOIT alle e-mailadressen in het ‘to’ of ‘cc’ veld. Ook hier: alleen mailen naar de geadresseerde, niet een massamail versturen.
Ook niet vergeten: contactinformatie (naam, telefoonnummer, e-mailadres) voor meer informatie. Heel belangrijk: stuur niet ongevraagd mp3’s of WAV’s op van de single. Een private-link naar Soundcloud volstaat. Wie de track op de radio wil draaien en een WAV nodig heeft, die reageert vanzelf op je mail.
6. Bied aan, push niet
Met elke dag 40.000 nieuwe tracks op Spotify en artiesten die makkelijker dan ooit zelf muziek kunnen maken, opnemen en uitbrengen is de schreeuw om aandacht groter dan ooit. Muziekjournalisten en media ontvangen tientallen mails met nieuwe muziek per dag. Alle afzenders willen aandacht voor de nieuwe muziek die ze uitbrengen. Zelfs al zouden die goedbedoelende popjournalisten, radiopresentatoren, muzieksamenstellers en andere mediamensen willen; ze kunnen niet alles luisteren wat ze wordt opgestuurd. En zelfs dan past niet alles in ‘het format’ (zie ook punt 4).
Accepteer daarom dat je vaak geen reactie krijgt op je mail of er niet gebeurt wat je hoopt. Ze zijn je niets verplicht. Ga vooral niet pushen en laat je frustraties achterwege. Anders gooi je je eigen ruiten in. Dus: jammer maar helaas, op naar de volgende release. En besef: zodra je succesvol(ler) bent, komen diezelfde mensen naar jou toe in plaats van andersom.
7. Kijk af bij anderen
De beste tip zit niet voor niets aan het eind: deze is voor de doorzetters. Kijk af bij andere bands of artiesten in jouw genre. Check hun socials of website om te zien waar zij recensies of artikelen gescoord hebben en welke recensenten positief over ze waren. Dat zijn schijnbaar liefhebbers van het genre van jouw muziek. Die moet je dus hebben.
p.s. dit afkijken werkt ook voor optredens. Dan niet voor media, maar voor optreedlocaties.
Geen zin om zelf de handen uit de mouwen te steken en promotie te doen? Overweeg dan eens expertise in te huren. Er zijn verschillende PR-bedrijven en PR-managers die goede contacten onderhouden met de Nederlandse muziekmedia en jouw release bij de juiste partijen onder de aandacht weten te brengen. Zoals bijvoorbeeld LAB, PIMP , Mattan Records of Gigz Promotions. Veel succes!