Hoe je geselecteerd wordt voor de Popronde

popronde logo zwartAls lid van de selectiecommissie van de Popronde krijg ik vaak de vraag hoe je als band geselecteerd wordt voor dit rondreizende festival. Met de aankondiging van 10 OOR-talents die ik namens OOR selecteerde voor de Popronde 2015 besloot ik 15 tips te geven waarmee je je kansen voor deelname vergroot worden.

In de 22 jaar sinds de Popronde begon is het rondreizende festival uitgegroeid tot een evenement dat simpelweg op je CV moet staan. Is het niet als band, dan toch als muziekliefhebber. Bands als Chef’Special, Kensington, Racoon, De Staat, Go Back To The Zoo, Mister and Mississippi, Blaudzun, Lucky Fonz III en talloze anderen verdienden hier hun sporen. Ze traden op in cafés, bibliotheken, galerieën, poppodia, feestzalen, kroegen, op boten, in theaters, huiskamers, studentenkamers en elke andere plek die je kunt bedenken. Bands worden volwassen in de 3 maanden dat ze elke week op de planken staan in een van de 40 steden waar de Popronde elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag neerstrijkt.

Behalve dat de Popronde heel gezellig is en je talloze andere toffe bands ontmoet, zijn er meer redenen om mee te doen. Zo kun je eindelijk eens buiten je eigen regio optreden, kun je nieuw publiek voor je winnen, contacten leggen, nieuwe liedjes testen, ervaring opdoen en een nog betere liveact worden. En wie het tijdens de Popronde goed doet, valt natuurlijk ook op bij de programmeur van Noorderslag, anderhalve maand later.

De hamvraag: hoe word ik geselecteerd voor de Popronde?

Dat ga ik je vertellen. Als lid van de selectiecommissie en lid van het 4-man sterke petit comité hier vijftien tips waardoor je volgend jaar wél meedoet met de Popronde:

1. Zet op 1 december met dikke glitters, chocoladeletters en plakplaatjes in je agenda: “Inschrijven Popronde 2016!!!1!“. Op 1 maart sluit de inschrijving.
2. Stuur alleen je beste liedjes in. Liever 3 steengoede liedjes dan 2 goeie en 4 matige. Denk ook aan de volgorde: je beste track als eerste zorgt voor een heel sterke eerste indruk.
3. De concurrentie is moordend. Zorg dus dat je ook echt écht goed bent op het moment dat je je inschrijft. En niet alleen volgens je moeder en je vriendin.

4. Als ambitieuze band heb je natuurlijk een bandplan waarin staat wat je het komende jaar gaat doen met de band, en hoe je dat gaat bereiken. Stuur bij je aanmelding (december-maart) een beknopt en realistische bandplan mee waarin je uit de doeken doet wat de plannen zijn voor de komende tijd. Zo weten de commissieleden ook wat je tegen de tijd van de Popronde (september-november) hebt gedaan, aan het doen bent en gaat doen. Een band zonder plan komt simpelweg niet professioneel over, en de Popronde wil voor bands juist dat opstapje zijn van amateur of semi-professionele band naar (semi-)professionele status.
5. Bedenk goed wanneer je meedoet. Laat de Popronde onderdeel zijn van je bandplan. Op welk moment in je carrière kan je die ervaring, exposure en nieuwe fans goed gebruiken om die volgende stap te zetten? Uitzonderingen daargelaten kan je als band maar één keer meedoen aan de Popronde, om zo ieder jaar nieuwe artiesten een kans te geven. Kies zorgvuldig wanneer dat moet zijn.
6. Video is belangrijk. De Popronde is een festival voor live-muziek, dus je moet naast goede liedjes ook live overtuigen. Zorg dus dat je ook live kunt optreden, en dat je een live-video instuurt. Zo kunnen de commissieleden ook zien of jij als band live wat in je mars hebt, mochten ze je nog nooit live hebben gezien.
7. Vermeld je CV. Vertel bij je aanmelding wat je al eerder hebt bereikt. De grote prijs van Schubbekuttenveen gewonnen? Vermelden! Voorprogramma van Kensington gedaan? Vertel. In de Melkweg gespeeld? Schrijf op. Het schept vertrouwen als bands erkenning krijgen van andere muziekprofessionals of fans hebben.
8. Heb je zaken op orde. Geen website of Facebook? Vergeet het maar. Je site voor het laatst bijgewerkt in 2009? Helpt niet. Nergens muziek of filmpjes op je site? Laat maar.
9. Weet waar je gaat spelen. De speellocaties van de Popronde zijn vaak klein en niet altijd ideaal voor livemuziek. Denk: kroegen, bibliotheken, galerietjes, restaurants, kledingkasten en studentenkamers. Ok, die laatste twee niet, maar je begrijpt dat je op kleine podia gaat spelen. Sterker nog, als solo-artiest/singer-songwriter kan het gebeuren dat je podium een barkruk is. Houd daar rekening mee met je bezetting en je stageplan. Neem niet teveel apparatuur/bandleden mee.

10. Kijk wie er in de selectiecommissie zitten. Het helpt als je die mensen voorafgaand aan je inschrijving al eens hebt ontmoet. Bands/artiesten die je al kent of al eens live aan het werk hebt gezien bij een bandcompetitie bijvoorbeeld hebben een streepje voor. Mits je goed bent live, uiteraard.
11. Hetzelfde geldt voor de lokale Poprondecoördinatoren, de schakel tussen jou als band en de plek waar je gaat spelen. Zorg dat je deze organiserende muziekliefhebbers leert kennen en te vriend houdt. Laat blijken dat je graag wilt en ze gaat helpen met bijvoorbeeld promo.
12. De Popronde is een fantastische mogelijkheid om ervaring op te doen, liedjes te testen, nieuw publiek te bereiken, en publiciteit te genereren. Zie het ook zo; als een investering, niet als een mogelijkheid om eindelijk eens goed betaald te krijgen (daar zijn andere festivals voor). Houd daar rekening mee qua gage. Een kroegeigenaar wil een band of artiest in zijn kroeg die dankzij jouw optreden extra drankomzet genereert. De kans dat hij 800 euro neertelt om jouw band te boeken, is bijzonder klein. Liever neemt hij een andere Poprondeband die slechts 150 euro vraagt. Bij veel bezoekers maakt hij dan meer winst, bij tegenvallende bezoekersaantallen is de schade beperkt. Een lagere gage levert meer optredens op tijdens de Popronde.
13. Laat zien dat je promo doet voor je band en shows. Dus: wees aanwezig en actief op social media en promoot je shows en je muziek. Doe je best om publiek naar je optredens te krijgen. De boeking is pas het begin, niet het eind.
14. Niet geselecteerd? Geef niet op. Dit jaar waren er 1300 aanmeldingen, waarvan er na een eerste selectie door de Popronde nog zo’n 350 overblijven die aan de commissieleden werden voorgelegd. Daaruit werden weer de uiteindelijke 127 bands en artiesten gekozen die de uiteindelijke selectie vormen. De kans is dus groot dat je niet gekozen wordt. Benut de tijd tussen de afwijzing en de nieuwe inschrijfperiode om door te groeien, en meld je een jaar later gewoon weer aan.
15. Stuur niet dezelfde liedjes in als vorig jaar of de jaren daarvoor. Laat horen en zien dat je je ontwikkelt, nieuw materiaal schrijft en niet hebt stilgezeten in dat jaar.
Popronde-Tilburg-2010_Cul

Geselecteerd? Gefeliciteerd! Hier nog 3 tips:
1. Wie bij aanvang van de Popronde een EP uitbrengt kan die gedurende de hele Popronde verkopen. En je kan bij publiciteit als gevolg van de Popronde ook je cd aanprijzen.
2. Houd de zaken zoveel mogelijk in eigen hand, je organiseert als het ware je eigen showcase. Doe dus promo voor je shows, zodat de plek waar je speelt lekker vol staat. Wie weet levert het direct een vervolgoptreden op. Zorg dus dat je opvalt, bedenk acties, maar ook: maak duidelijke afspraken met podia, zorg voor je eigen techniek (als back-up).
3. Nodig programmeurs van de popzalen uit de stad waar je speelt uit voor je optreden. Als ze je zien en het goed vinden promoveer je wellicht van kroeg naar poppodium in die stad.

Veel succes!