10 tips voor je releaseparty

Eindelijk! Je releaseparty. Na jarenlang dromen en hard werken is het moment daar: jouw ticket richting doorbraak met je eigen single, EP of album.

Maar: zover is het nog niet. Voordat je de nieuwe Drake/Ed Sheeran/Kensington/Disclosure bent, kan er nog een hoop mis gaan. Dit zijn 10 meest gemaakte fouten bij de lancering van je release.

1. Geen promotieplan opstellen
Na lang pielen, discussiëren, luisteren en opnieuw inspelen staat je single, EP of album dan eindelijk op de band. Nu nog even op Spotify zetten en klaar is Kees. Toch?

Was het maar zo simpel. Er worden elke dag tienduizenden nieuwe liedjes op Spotify geknald. Ja, dat lees je goed: tienduizenden. Elke dag. Hoe val jij op als druppel in die emmer water? Met een uitgekiend promotieplan vergroot je de kans dat je opvalt en je release de aandacht krijgt die het verdient. Misschien kom je wel in een playlist! Simpel iets opnemen en uitbrengen is niet (meer) genoeg, in een tijd waarin iedereen vecht voor aandacht. Met een promotieplan zorg je er voor dat jouw release in de (juiste) oren belandt. Ook als je een digital-only release hebt.

2. te laat beginnen met promotie (recensies/interviews)
Hoera, je release is verschenen! Je hebt ‘m zelf veel gedraaid op de dag van verschijnen en hebt je familie en vrienden gevraagd hetzelfde te doen via je Facebook, Insta en Snap. En wat te gek dat iedereen zo positief is! Nu valt die release natuurlijk direct op in de muziekindustrie.

(een week later) Oh ja, we moeten natuurlijk ook nog recensies en hopelijk een interview. Maar eens opsturen naar OOR, 3voor12 en de Volkskrant en hopen dat ze er een recensie over schrijven of misschien zelfs wel een interview willen. Zij schrijven over muziek toch?
(2 weken later) Hé, daar is de nieuwe OOR. Snel kijken wat ze over onze release schrijven. Huh? Waarom staat er nou geen recensie in? Wat een flutblad! En de Volkskrant en 3voor12 hebben ook nog niets geschreven! Ze horen het gewoon niet goed. Kutrecensisten!

Nummer 1 fout bij promotie: te laat beginnen. Zelfs websites hebben een aanlooptijd nodig voor een artikel of recensie. Laat staan maandbladen, die vaak met deadlines werken die weken voor het verschijnen van het blad liggen. Daarom is het slim om een week of 6 voor de releasedatum je muziek (digitaal) op te sturen naar media voor interviews of recensies.

3. Over de schutting gooien
OOR is een tijdschrift over popmuziek. 3voor12 is een website over popmuziek. En de Volkskrant is een krant waar ook geregeld artikelen en recensies over popmuziek verschijnen. Daar moet je jouw release dus naar opsturen. Even een mailtje naar info@oor.nl, info@3voor12.nl of een fysiek album op de post en afwachten maar. Hopen op een goeie recensie en dan zullen de streamingcijfers snel toenemen.

Klinkt logisch? Was het maar zo simpel. Iets meer research is nodig als je een recensie of interview wilt. Koop bijvoorbeeld de OOR eerst eens (of check ‘m in de bieb), kijk wat voor soort releases er gerecenseerd worden, van wat voor soort artiesten en welke recensent welke releases bespreekt. Of check eens of 3voor12 recensies doet, van welke artiesten. En hoe zit dat bij de Volkskrant? Je zal snel ontdekken dat singles bijna nergens besproken worden. Heeft het dan nog zin je single op te sturen naar deze media? In plaats daarvan kan je je pijlen beter richten op (online) media die wel singlereleases bespreken. Doe research, richt je pijlen op de juiste doelen en gooi niet zomaar je muziek over andermans schutting als zij er per definitie niets mee (kunnen) doen. Dat scheelt jou én hen werk, tijd en energie en vergroot jouw slagingskansen.

4. te laat cd/vinyl drukken/persen
Hier kan ik kort over zijn: plan ruim en doe ook hier research. Bel voordat je een releasedatum inplant eens met de vinylperserij of de cd-drukker om te vragen hoe lang het duurt voordat je cd/vinyl klaar is, en wat ze precies nodig hebben. En plan zelfs dan nog uitlooptijd in, voor als er iets mis gaat. Niets zo frustrerend als op je albumpresentatie zonder fysiek product staan en zo de verkoop uit je bestverkopende gig van de tour mislopen.

5. te grote zaal
Een releaseparty in de vorm van een concert waar je (grote delen van) je nieuwe release speelt is altijd een goed idee. Goed voor de promotie en verkoop van je nieuwe release en een uitstekende reden om een nieuwe tour op poten te zetten. Plan die albumpresentatie echter niet in een te grote zaal; dat staat niet alleen sneu en demotiveert enorm, een uitverkochte (kleine) zaal is uitstekende promotie voor de andere optredens tijdens deze tournee. Schat de opkomst dus wat conservatief in en gebruik de data uit je nieuwsbriefabonnees/Facebooklikes/Instavolgers/streamingcijfers en het aantal vrienden/familie dat je weet te strikken voor een gewogen schatting over de mogelijke opkomst en stem daar de grootte van de zaal op af.

6. te weinig promotie voor de show
Yes, je releaseparty is geboekt! Je mag je nieuwe release met een optreden in een te gekke venue presenteren. Er komt een aankondiging op hun website, ze kondigen ‘m ook aan via hun socials en ze versturen ‘m met de concertladder naar de lokale media. Nu nog even een paar keer goed repeteren, misschien nog wat extra verrassingen bedenken voor tijdens de show en je bent klaar voor de grote dag.

Alles wat hierboven staat, klopt. Alleen: het leeuwendeel van de bezoekers op jouw albumpresentatie moet je zelf regelen. De zaal brengt je concert onder de aandacht bij media en mensen die jou niet kennen, maar jij moet het onder de aandacht brengen bij mensen die jou wél kennen. Die eerste een kaartje laten kopen is een stuk moeilijker dan die tweede. Dus: doe promotie voor jouw show(s). Zie het als jouw taak om de hut vol te krijgen, niet die van de zaal. Werk samen met de publiciteitsmedewerker(s) van de zaal(en) om zo je show(s) zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen. Hoe meer mensen in de zaal, hoe blijer jij én de zaal.

7. geen extra shows
Eén optreden is geen optreden. Dus: denk in projecten als het gaat om een release. Het project gaat pas van start bij de releaseshow en wordt gevolgd door een tour met meerdere optredens. De releaseshow is níet het hoogte-/eindpunt van je release. Geef de release ‘benen’ door na de releaseshow meerdere optredens te doen. Speel de releaseshow in je eigen stad/dorp, en de dagen/weken daaropvolgend in omliggende steden/dorpen. Presenteer/verkoop het als een tournee. Zo krijg je in de aanloop én makkelijker shows, én makkelijker persaandacht, én staat je release langer in de aandacht. Doe je alleen een releaseshow, dan is het momentum de dag na de releaseparty verdwenen.

8. spelen vóór de releaseshow
Zie ook punt 7. Speel de maanden voor je releaseparty géén shows. Zo zorg je er voor dat iedereen die je wilt zien optreden, naar je releaseshow komt (of de shows die daar op volgen). En je vrienden/familie blijft écht niet naar elk optreden komen, dus wees selectief voor welke shows je ze vraagt te komen. Het nieuwe materiaal van je release moet je in de oefenruimte repeteren en voor het eerst spelen bij je releaseshow. Zo zorg je er voor dat ze nieuwsgierig zijn naar het nieuwe materiaal.

9. Teveel cd’s/vinyl maken
Zie ook punt 5 over het inschatten van de grootte van de zaal voor je releaseparty. Maak, voordat je je release naar de cd-drukker of vinyl-perserij stuurt, een realistische inschatting van het aantal te verwachten verkopen van een dergelijke release. Gebruik de data uit bijvoorbeeld gemiddelde opkomst en verkopen bij eerdere releases/shows, Spotifystreamingaantallen, views op YouTube en Facebooklikes en Instagramvolgers. Je wilt niet met honderden exemplaren van je release blijven zitten omdat je er veel te veel hebt laten persen/drukken. Tip: een slim opgezette crowdfundingactie kan als voorverkoop dienen van je release en je zo een -nog beter- idee geven van te verwachten, gegarandeerde verkoopaantallen.

10. Geen pers uitnodigen voor de releaseshow
Na alle promotie van jou en de zaal voor je releaseshow komt ‘de pers’ vanzelf wel naar je releaseshow. Zelfs als je die in, pak ‘m beet, Assen, Pieterburen, Middelburg, Den Helder of Venlo houdt. Dat is hun werk toch, elke dag de sites van de Nederlandse poppodia checken om te kijken of er die avond ergens een releaseshow is, om daar dan heen te gaan en er over schrijven? Was het maar waar! Hier volgt een geheimpje: popjournalisten zijn lui, lopen allemaal achter dezelfde bands en artiesten aan, wonen bijna allemaal in de Randstad en zijn heel, heel lastig naar een releaseshow van een beginnende Nederlandse band te krijgen.

Oplossing: doe een 2e releaseshow in Amsterdam/Utrecht/Haarlem/Rotterdam (in die volgorde), een dag na de ‘echte’ releaseshow in je hometown. En nodig ze persoonlijk, ruim van te voren, via e-mail of via social media uit en bied ze een gastenlijstplek aan. Zo vergroot je de kans dat ze in ieder geval overwegen te komen. Komen ze dan nog niet, dan is het zaak in korte tijd razendpopulair te worden zonder hun hulp en ze in een interview fijntjes onder de neus te wrijven dat ze ‘het in eerste instantie niet hoorden’.

10A. Niet aanmelden bij Sena & Buma/Stemra
Extra tip: word lid van Sena en Buma/Stemra en meld je release bij hen aan. Als je vervolgens airplay/streams/views/verkopen krijgt van je release, dan verdien je er tenminste wat aan. Zonder aanmelding verdien je anders niets aan je streams, airplay of views. Enne: lever ook de setlist van je releaseparty aan bij Buma/Stemra. Ook daar krijg je dan geld voor.